Skip to main content

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال یا بازاریابی اینترنتی چیست؟

اصطلاح دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی اینترنتی به استفاده از کانال های دیجیتال برای بازاریابی محصولات و خدمات به منظور دستیابی به مشتریان اشاره دارد. این نوع بازاریابی شامل استفاده از وب سایت ها، موبایل، شبکه های اجتماعی، موتورهای جستجو و پیامک تبلیغاتی و پست الکترونیکی و سایر کانال های مشابه است.

دیجیتال مارکتینگ با ظهور اینترنت در دهه ۱۹۹۰ رایج شد.

دیجیتال مارکتینگ شامل برخی از اصول مشابه بازاریابی سنتی است و اغلب به عنوان روشی جدید برای شرکت‌ها برای نزدیک شدن به مشتریان و درک رفتار آنها در نظر گرفته می‌شود. شرکت ها اغلب تکنیک های بازاریابی سنتی و دیجیتال را در استراتژی های خود ترکیب می کنند.

نکات کلیدی:

  • دیجیتال مارکتینگ شامل بازاریابی برای مصرف کنندگان از طریق هر تعداد کانال دیجیتال است.
  • این شکل از بازاریابی معمولاً در وب سایت ها، دستگاه های تلفن همراه و پلت فرم های شبکه های اجتماعی اجرا می شود.
  • این شکل از بازاریابی با بازاریابی اینترنتی که منحصراً در وب سایت ها انجام می شود متفاوت است.
  • دیجیتال مارکتینگ یک زمینه گسترده است، از جمله جذب مشتری از طریق ایمیل، بازاریابی محتوا، پلت فرم های جستجو، شبکه های اجتماعی و موارد دیگر.
  • یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که بازاریابان دیجیتال با آن روبرو هستند این است که چگونه خود را در دنیایی که بیش از حد از تبلیغات دیجیتال مارکتینگ اشباع شده است متمایز کنند.

شناخت دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی به هر فعالیتی اطلاق می شود که یک شرکت برای تبلیغ محصولات و خدمات خود و بهبود سهم بازار خود از آن استفاده می کند. برای موفقیت، بازاریابی به ترکیبی از هوش تبلیغاتی، فروش و توانایی ارائه کالا به کاربران نهایی نیاز دارد. این معمولاً توسط متخصصان یا بازاریابان خاصی انجام می شود که می توانند به صورت داخلی (برای شرکت ها) یا بیرونی با سایر شرکت های بازاریابی کار کنند.

در بازاریابی سنتی، شرکت ها بر بازاریابی از طریق چاپ، تلویزیون و رادیو متمرکز بودند. اگرچه این موارد هنوز هم وجود دارند، اما ظهور اینترنت منجر به تغییر در نحوه دسترسی شرکت‌ها به مشتریان شد. در اینجا بود که  دیجیتال مارکتینگ وارد عمل شد.

این شکل از بازاریابی شامل استفاده از وب‌سایت‌ها، رسانه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو، اپلیکیشن‌ها می‌شود – هر چیزی که بازاریابی را با بازخورد مشتری یا تعامل دو طرفه بین شرکت و مشتری در بر می‌گیرد.

افزایش فناوری و روندهای جدیدتر، شرکت ها را مجبور کرد تا شیوه بازاریابی خود را تغییر دهند. ایمیل یک ابزار بازاریابی محبوب در روزهای اولیه  دیجیتال مارکتینگ بود. این تمرکز به موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ  معطوف شد، که به کسب و کارها اجازه می دادکلمات کلیدی و برچسب گذاری کنند تا مورد توجه قرار گیرند. توسعه سایت‌های اشتراک‌گذاری مانند فیس‌بوک این امکان را برای شرکت‌ها فراهم کرد تا داده‌ها را برای رسیدگی به گرایش‌های مصرف‌کننده ردیابی کنند.

تلفن های همراه هوشمند و سایر دستگاه‌های دیجیتال اکنون این کار را برای شرکت‌ها آسان‌تر می‌کنند تا خود را همراه با محصولات و خدمات خود به مشتریان عرضه کنند. مطالعات نشان می دهد که مردم ترجیح می دهند از تلفن های خود برای ورود به اینترنت استفاده کنند. بنابراین جای تعجب نیست که ۷۰ درصد از افراد قبل از زدن دکمه خرید (معمولاً روی تلفن خود) تصمیم به خرید می گیرند.

نکته مهم :  دیجیتال مارکتینگ می تواند تعاملی باشد و اغلب برای هدف قرار دادن بخش های خاصی از پایگاه مشتری استفاده می شود.

نکات مهم در دیجیتال مارکتینگ

معمولاً به تبلیغ‌کنندگان به عنوان منبع اشاره می‌شود، در حالی که اعضای تبلیغات هدف معمولاً گیرنده نامیده می‌شوند. منابع اغلب گیرنده های بسیار خاص و کاملاً مشخص را هدف قرار می دهند.

به عنوان مثال، پس از شروع ساعات پایانی شب، مک‌دونالد کارگران شیفت و مسافران را با تبلیغات دیجیتالی هدف قرار داد، زیرا شرکت می‌دانست که این افراد بخش بزرگی از کسب‌وکار آخر شب را تشکیل می‌دهند. این شرکت آنها را تشویق کرد تا برنامه رستوران یاب را دانلود کنند و آنها را با تبلیغاتی که در دستگاه‌های باجه خودکار (ATM)، پمپ بنزین‌ها و وب‌سایت‌هایی که مشتریانش معمولاً به آنها مراجعه می‌کنند، هدف قرار دهند.

کانال های دیجیتال مارکتینگ

همانطور که در بالا ذکر شد، بازاریابی به طور سنتی از طریق چاپ (روزنامه ها و مجلات) و تبلیغات پخش (تلویزیون و رادیو) انجام می شد. اینها کانال هایی هستند که هنوز هم وجود دارند. کانال های دیجیتال مارکتینگ تکامل یافته اند و همچنان ادامه دارند. در زیر هشت مورد از رایج‌ترین راه‌هایی که شرکت‌ها می‌توانند برای تقویت تلاش‌های بازاریابی خود در پیش بگیرند، آورده شده است. به خاطر داشته باشید که برخی از شرکت ها ممکن است از چندین مسیر مختلف استفاده کنند.

بازاریابی وب سایت

یک وب سایت مرکز تمام فعالیت های  دیجیتال مارکتینگ است. این به تنهایی یک کانال بسیار قدرتمند است، اما همچنین رسانه مورد نیاز برای اجرای انواع کمپین های بازاریابی آنلاین است. یک وب سایت باید یک برند، محصول و خدمات را به شیوه ای واضح و به یاد ماندنی نشان دهد. باید سریع، سازگار با موبایل و استفاده آسان باشد.

تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC)

تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC) به بازاریابان این امکان را می دهد که از طریق تبلیغات پولی به کاربران اینترنت در تعدادی از پلتفرم های دیجیتال دسترسی پیدا کنند. بازاریابان می توانند کمپین های PPC را در گوگل، بینگ، لینکدین، توییتر، پینترست یا متا (فیسبوک سابق) راه اندازی کنند و تبلیغات خود را به افرادی که در جستجوی عبارات مرتبط با محصولات یا خدمات هستند، نشان دهند.

کمپین‌های PPC می‌توانند کاربران را بر اساس ویژگی‌های جمعیتی (مانند سن یا جنسیت) تقسیم‌بندی کنند یا حتی علایق یا مکان خاص آنها را هدف قرار دهند. محبوب ترین پلتفرم های PPC عبارتند از Google Ads و Meta Ads.

بازاریابی محتوا

هدف بازاریابی محتوا دستیابی به مشتریان بالقوه از طریق استفاده از محتوا است. محتوا معمولاً در یک وب سایت منتشر می شود و سپس از طریق شبکه های  اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، بهینه سازی موتورهای جستجو یا حتی کمپین های PPC تبلیغ می شود. ابزارهای بازاریابی محتوا شامل وبلاگ ها، کتاب های الکترونیکی، دوره های آنلاین، اینفوگرافیک ها، پادکست ها و وبینارها می باشد.

بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی هنوز یکی از موثرترین کانال های  دیجیتال مارکتینگ است. بسیاری از افراد ایمیل مارکتینگ را با پیام های ایمیل اسپم اشتباه می گیرند، اما بازاریابی ایمیلی این نیست. این نوع بازاریابی به شرکت ها این امکان را می دهد که با مشتریان بالقوه و هر کسی که به برند آنها علاقه مند است در تماس باشند.

بسیاری از بازاریابان دیجیتال از سایر کانال‌های  دیجیتال مارکتینگ برای اضافه کردن سرنخ‌ها به لیست ایمیل‌های خود استفاده می‌کنند و سپس از طریق بازاریابی ایمیلی، قیف‌های جذب مشتری را ایجاد می‌کنند تا این سرنخ‌ها را به مشتری تبدیل کنند.

بازاریابی شبکه های  اجتماعی

هدف اصلی کمپین بازاریابی شبکه های  اجتماعی، آگاهی از برند و ایجاد اعتماد اجتماعی است. همانطور که در بازاریابی شبکه های  اجتماعی عمیق تر می شوید، می توانید از آن برای به دست آوردن سرنخ یا حتی به عنوان یک کانال فروش مستقیم استفاده کنید. پست ها و توییت های تبلیغاتی دو نمونه از بازاریابی شبکه های  اجتماعی هستند.

بازاریابی رابطه

بازاریابی رابطه یکی از قدیمی ترین اشکال بازاریابی است و اینترنت جان تازه ای به این آماده باش قدیمی بخشیده است. با بازاریابی رابطه ، اینفلوئنسرها محصولات دیگران را تبلیغ می کنند و هر بار که فروش انجام می شود یا سرنخ معرفی می شود، کمیسیون دریافت می کنند. بسیاری از شرکت‌های معروف مانند آمازون برنامه‌های رابطه دارند که میلیون‌ها دلار در ماه به وب‌سایت‌هایی که محصولاتشان را می‌فروشند پرداخت می‌کنند.

بازاریابی ویدئویی

یوتیوب یکی از محبوب ترین موتورهای جستجو در جهان است. بسیاری از کاربران قبل از تصمیم گیری برای خرید، برای یادگیری چیزی، خواندن نظر یا فقط برای استراحت، به YouTube روی می آورند.

چندین پلتفرم بازاریابی ویدیویی از جمله ویدیوهای فیس بوک، اینستاگرام و حتی TikTok برای اجرای کمپین بازاریابی ویدیویی وجود دارد. شرکت ها با ادغام آن با سئو، بازاریابی محتوا و کمپین های بازاریابی شبکه های  اجتماعی گسترده تر، بیشترین موفقیت را با ویدئو بدست می آورند.

بازاریابی پیامکی

شرکت‌های پیام کوتاه و سازمان‌های غیرانتفاعی نیز از پیامک یا پیامک برای ارسال اطلاعات در مورد آخرین تبلیغات خود یا ارائه فرصت‌هایی به مشتریان مشتاق استفاده می‌کنند. نامزدهای سیاسی کاندیدای انتخابات نیز از کمپین های پیام کوتاه برای انتشار اطلاعات مثبت در مورد پلتفرم های خود استفاده می کنند. با پیشرفت فناوری، بسیاری از کمپین‌های ارسال پیامک نیز به مشتریان اجازه می‌دهند مستقیماً از طریق یک پیام متنی ساده پرداخت کنند یا ارسال کنند.

یک نکته :

بازاریابی اینترنتی با  دیجیتال مارکتینگ متفاوت است. بازاریابی اینترنتی تبلیغاتی است که صرفاً در اینترنت انجام می شود، در حالی که  دیجیتال مارکتینگ می تواند از طریق دستگاه های تلفن همراه، در سکوی مترو، در یک بازی ویدیویی یا از طریق یک برنامه تلفن هوشمند انجام شود.

پیشنهاد می کنیم مطلب دیجیتال مارکتر کیست؟ را هم در این موضوع بخوانید

 

چالش های پیش روی دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ چالش های ویژه ای را برای تامین کنندگان خود ایجاد می کند. کانال های دیجیتال به سرعت در حال گسترش هستند و بازاریابان دیجیتال باید از نحوه عملکرد این کانال ها، نحوه استفاده گیرنده ها و نحوه استفاده از این کانال ها برای بازاریابی موثر محصولات یا خدمات خود مطلع باشند.

جلب توجه گیرندگان دشوارتر می شود زیرا گیرنده ها به طور فزاینده ای غرق تبلیغات رقیب می شوند. بازاریابان دیجیتال همچنین تجزیه و تحلیل داده‌های عظیمی را که به دست می‌آورند و سپس از این اطلاعات در تلاش‌های بازاریابی جدید بهره‌برداری می‌کنند، چالش برانگیز است.

مسئله گرفتن و استفاده از داده ها به طور موثر نشان می دهد که  دیجیتال مارکتینگ نیازمند رویکردی به بازاریابی مبتنی بر درک عمیق رفتار مصرف کننده است. به عنوان مثال، ممکن است از شرکتی بخواهد که اشکال جدیدی از رفتار مصرف کننده را تجزیه و تحلیل کند، مانند استفاده از نقشه های حرارتی وب سایت برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مسیر مشتری.

آژانس دیجیتال مارکتینگ چیست؟

آژانس دیجیتال مارکتینگ شرکتی است که به طور انحصاری بازاریابی برای مصرف کنندگان را از طریق کانال های دیجیتال انجام می دهد. این شامل ایجاد و راه‌اندازی کمپین‌هایی برای مشتریان شرکتی از طریق رسانه‌های اجتماعی، تبلیغات پرداخت به ازای کلیک، ویدیوها و وب‌سایت‌ها و غیره است.

Digital-Marketing

Digital-Marketing

سئو در دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو روشی است که شرکت ها می توانند ترافیک خود را از طریق موتورهای جستجو افزایش دهند تا وب سایت ها و نام های خود را در بالای هر صفحه نتایج جستجو قرار دهند. این می تواند از طریق نتایج جستجو به صورت ارگانیک یا سرمقاله انجام شود. زمانی که شرکت ها بتوانند با موفقیت سئو را در استراتژی های  دیجیتال مارکتینگ خود اعمال کنند، نام و وب سایت آنها به طور فزاینده ای برای مشتریان بیشتری قابل مشاهده می شود.

بازاریابی اینترنتی چیست؟

بازاریابی اینترنتی هر گونه بازاریابی است که صرفاً در اینترنت انجام می شود. این بدان معنی است که منحصراً در وب سایت ها ظاهر می شود. این با  دیجیتال مارکتینگ متفاوت است که شامل بازاریابی اینترنتی و همچنین بازاریابی در سایت های شبکه های  اجتماعی و برنامه های تلفن همراه است. این کمپین‌های بازاریابی می‌توانند از طریق گوشی‌های هوشمند، دستگاه‌های دیجیتال و دیگر پلتفرم‌ها انجام شوند.

سخن پایانی

برخی از بزرگترین کمپین های تبلیغاتی جهان از طریق روش های سنتی اجرا شدند. The Marlboro Man در چاپ بسیار محبوب بود در حالی که وندی با شعار “Where’s the beef” افراد را شگفت زده کرد. اما تغییرات در نحوه مصرف رسانه ها باعث شد شرکت ها تمرکز خود را تغییر دهند.  دیجیتال مارکتینگ در حال حاضر به همان اندازه بزرگتر از تبلیغات سنتی و ابزارهای بازاریابی است. و شما می توانید انتظار داشته باشید که با ادامه تغییر فناوری، همه چیز به تکامل خود ادامه دهد.

منبع :

https://www.investopedia.com/terms/d/digital-marketing.asp

حسین خیامی

نویسنده حسین خیامی

More posts by حسین خیامی

ارسال نظر

Close Menu