وظایف تیم دیجیتال مارکتینگ
یک تیم دیجیتال مارکتینگ چه وظایفی دارد؟
کمپین های دیجیتال مارکتینگ موفق به تیمی از متخصصان دیجیتال مارکتینگ نیاز دارد. تیم دیجیتال مارکتینگ ما در مشهد با عنوان “حسین خیامی” بیش از ۶ سال تجربه اداره یک آژانس دیجیتال مارکتینگ را دارد و دیده ایم که چطور سلسله مراتب در یک تیم دیجیتال مارکتینگ می تواند در تعیین موفقیت تیم و کمپین کمک زیادی کند.
در این پست، مهمترین نقشهای تیم دیجیتال مارکتینگ و بهترین راه های ساخت تیمی منسجم و موفق را به شما ارائه می دهیم.
تیم دیجیتال مارکتینگ چیست؟
تیم دیجیتال مارکتینگ واحد تجاری است که مسئولیت برنامه ریزی و اجرای استراتژی های دیجیتال مارکتینگ کسب و کار را بر عهده دارد. هدف از این استراتژی ها جذب مشتریان و کسب درآمد و معرفی برند از راه های آنلاین مانند موتورهای جستجو، شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام ، پلتفرم های تبلیغاتی و ایمیل است. برای دستیابی به این هدف، تیم دیجیتال مارکتینگ به مهارت های مختلفی از جمله برخی از مهارت های مورد نیاز در بازاریابی سنتی زیر هستند:
- برندسازی و موقعیت یابی
- کپی رایتر
- خلاقیت
- تفکر استراتژیک
- گزارش دهی و برقراری ارتباط
ماهیت دیجیتال مارکتینگ به تیم ها نیاز دارد که مهارت های بیشتری داشته باشند. مهم ترین مهارت های تحلیلی و فنی است
تیم های دیجیتال مارکتینگ اطلاعات آماری خیلی بیشتری نسبت به روشهای بازاریابی سنتی ارائه می دهند. تیم دیجیتال مارکتینگ به شدت درگیر تجزیه و تحلیل این اطلاعات برای تصمیم گیری بهتر است. از آنجایی که دیجیتال مارکتینگ فناوری محور است، تیم ها همچنین باید یاد بگیرند که چطور از نرم افزارها و ابزارهای جدید و بروز استفاده کنند.
تیم دیجیتال مارکتینگ می تواند بخش داخلی یک شرکت باشد یا، می توانند در یک آژانس دیجیتال مارکتینگ خارج از مجموعه آن کسب و کار انجام وظیفه کنند و دیجیتال مارکتینگ را برای شرکت های ثالث مدیریت کنند.
مهمترین ها در یک تیم دیجیتال مارکتینگ
مهم ترین نقش ها در یک تیم دیجیتال مارکتینگ اینها هستند:
- مدیر دیجیتال مارکتینگ
- مدیر تبلیغات کلیکی PPC
- مدیر SEO
- مدیر بازاریابی شبکه های اجتماعی
- مدیر بازاریابی محتوا
- مدیر ایمیل مارکتینگ
- مدیر توسعه وب
مدیر دیجیتال مارکتینگ
مدیر دیجیتال مارکتینگ مسئول توسعه، پیاده سازی و مدیریت استراتژی دیجیتال مارکتینگ شرکت است. با ساختار بزرگ تیم های بازاریابی دیجیتال، مدیر دیجیتال مارکتینگ بر گروهی از مدیران نظارت می کند که هر کدام مسئول یک کانال دیجیتال مارکتینگ خاص هستند. مثلاً سئو یا شبکه های اجتماعی.
در شرکت های بزرگتر، یک مدیر دیجیتال مارکتینگ ممکن است به یک معاون یا مدیر بازاریابی گزارش دهد. علاوه بر طراحی و اجرای استراتژی دیجیتال مارکتینگ ، مدیر تیم دیجیتال مارکتینگ باید اطمینان داشته باشد که تمام نقشهای دیجیتال مارکتینگ با هم برای یک هدف کار میکنند.
برخی از وظایف و مسئولیتهای مربوط به روزهای معمول مدیر تیم دیجیتال مارکتینگ عبارتند از:
- برنامهریزی و اجرای کمپینها و بودجه بندی در کانالهای دیجیتال مارکتینگ
- برقراری ارتباط با مشتریان برای توضیح مزایای برنامه دیجیتال مارکتینگ
- نظارت بر اجرای طرح دیجیتال مارکتینگ برای بررسی اینکه آیا در حال دستیابی به اهداف خود است
- بهینه سازی استراتژی دیجیتال مارکتینگ را برای به دست آوردن حداکثر نتایج
- ماندن در صدر آخرین روندهای دیجیتال مارکتینگ
مدیران دیجیتال مارکتینگ معمولاً باید حداقل چند سال تجربه دیجیتال مارکتینگ داشته باشند. آنها همچنین نیاز به آموزش و آموزش گسترده در تمام زمینه های کلیدی دیجیتال مارکتینگ دارند. این می تواند از یک مدرک دانشگاهی یا از یک سری دوره های دیجیتال مارکتینگ و گواهینامه های بازاریابی باشد.
مدیران PPC
مدیرتبلیغات کلیکی Pay per Click (PPC) مسئول نظارت بر کمپین های تبلیغاتی آنلاین پولی تیم دیجیتال مارکتینگ هستند. با توجه به اینکه اکثر کسبوکارها اکنون برای رشد حضور آنلاین خود تلاش میکنند، نیاز دائمی شرکتها به سرمایهگذاری در تبلیغات پولی وجود دارد تا در مقابل مشتریان هدف خود قرار بگیرند.
یک مدیر PPC این ابتکارات را با برنامه ریزی و اجرای کمپین هایی برای پلتفرم های تبلیغاتی مانند گوگل و فیس بوک و شبکه های اجتماعی هدایت می کند. برخی از مسئولیت های روزانه مدیر ppcعبارتند از:
- ایجاد و اجرای کمپین های تبلیغاتی پولی مانند گوگل ادز یا سرویس های تبلیغات ایرانی مانند یکتانت و صبا ویژن
- تحقیق در مورد کلمات کلیدی برای هدف کمپین های دیجیتال مارکتینگ
- مدیریت بودجه کمپین و تنظیم پیشنهادات
- ردیابی شاخص های کلیدی عملکرد برای دیدن جایی که نیاز به بهبود است
- بهینه سازی کمپین ها برای بهبود نرخ تبدیل و بازگشت هزینه تبلیغات (ROAS)
- همسویی کمپین های PPC با سایر کانال های بازاریابی
- کمک به ایجاد متن تبلیغاتی جذاب برای کمپین ها
علاوه بر این وظایف، مدیران PPC همچنین با مشتریان ارتباط برقرار می کنند و هر گونه نتایج و تجزیه و تحلیل را به همه ذینفعان مربوطه گزارش می دهند. مدیران موثر PPC به ترکیبی از مهارت های تحلیلی، ارتباطی و خلاق نیاز دارند. آنها همچنین باید در چندین پلتفرم و ابزار از جمله Google Ads و Google Analytics به خوبی آشنا باشند.
مدیر سئو SEO
نقش بعدی که باید در ساختار تیم دیجیتال مارکتینگ باشد، مدیر سئو است. این موقعیت مسئول مدیریت استراتژی تیم بازاریابی برای دستیابی به مشتریان به صورت ارگانیک (بدون پرداخت) از طریق موتورهای جستجو است. موتورهای جستجو یکی از بهترین راهها برای جذب مخاطب از هر مرحله از قیف فروش دیجیتال هستند.
با این حال، بدون استراتژی مناسب و تلاشهای بهینهسازی، کسب رتبه کافی برای هدایت ترافیک هدفمند به سایت شما دشوار است. مدیران سئو کار می کنند تا بهترین فرصت ها را برای هدایت ترافیک ارگانیک مرتبط به وب سایت شرکت پیدا کنند و برنامه ای برای تحقق آن ایجاد کنند.
برخی از مسئولیت های کلیدی نقش عبارتند از:
- تحقیق در مورد کلمات کلیدی
- هدف برنامه ریزی محتوا برای رتبه بندی برای کلمات کلیدی هدف
- ممیزی وب سایت ها برای عوامل فنی و سایر عوامل
- شناسایی فرصت ها برای بک لینک ها
- همگام شدن با آخرین بهترین شیوه های سئو سایت
- تجزیه و تحلیل گزارش های ترافیک و سایر معیارهای کلیدی SEO
- ارتباط عملکرد SEO با مشتریان
مدیر بازاریابی شبکه های اجتماعی
مدیران شبکه های اجتماعی مسئول نظارت بر استراتژی های بازاریابی شبکه های اجتماعی تیم بازاریابی هستند. این یک موقعیت مهم است زیرا شبکه های اجتماعی یکی از ضروری ترین بخش ها در دیجیتال مارکتینگ است. این به کسب و کارها راهی می دهد تا به طور مداوم مخاطبان خود را از طریق کانال های مورد علاقه خود درگیر کنند.
شبکه های اجتماعی همچنین جمع آوری مقادیر زیادی از اطلاعات در مورد مشتریان هدف را آسان می کند. مدیران شبکه های اجتماعی استراتژی را برای تعامل با کاربران و رشد حضور آنلاین برند از طریق شبکه های اجتماعی مختلف طراحی می کنند.
مسئولیت های مهم برای نقش دیجیتال مارکتینگ عبارتند از:
- تحقیق در مورد بهترین شبکه های اجتماعی برای تمرکز کسب و کار در آن بر اساس پرسنای مخاطب
- طراحی صفحات و پروفایل های شبکه های اجتماعی برند
- ایجاد تقویم محتوایی و زمان بندی پست ها
- یادگیری مخاطبان هدف و مناسب ترین انواع محتوا برای استفاده
- تعامل برای پست ها
- بررسی شبکه های اجتماعی رقبای حاضر
- بررسی محتوای تولید شده توسط کاربر
غلبه بر همه این مسئولیت ها مستلزم آن است که مدیران شبکه های اجتماعی مهارت های قوی در زمینه های مختلف ایجاد کنند. ارتباط، خلاقیت، تفکر تحلیلی و مدیریت زمان از مهمترین آنهاست.
مدیر بازاریابی محتوا
مدیران بازاریابی محتوا مسئول برنامه ریزی و اجرای استراتژی بازاریابی محتوایی شرکت هستند. محبوبیت بازاریابی محتوا افزایش یافته است زیرا بسیاری از کسب و کارها متوجه شده اند که چقدر در ارتباط با مخاطبان هدف شما تأثیرگذار است. هدف مدیر بازاریابی محتوا ایجاد محتوای جذابی است که هم می تواند ترافیک را افزایش دهد و هم برای خوانندگان شما ارزش ایجاد کند. بسته به اندازه تیم، مدیر بازاریابی محتوا ممکن است برخی از محتواها را به تنهایی بنویسد. یا آنها فقط می توانند برنامه ریزی را انجام دهند و بر نویسندگانی که محتوا را ایجاد می کنند نظارت کنند.
برخی از وظایف روزانه یک مدیر بازاریابی محتوا عبارتند از:
- تحقیق در مورد موضوعات و گرایشها برای صنعت شما
- برنامهریزی محتوا برای کانالهای مختلف
- ویرایش محتوا برای اطمینان از همسویی آن با سبک برند
- زمانبندی و انتشار محتوا مدیریت توزیع و ترویج محتوا
- نظارت بر عملکرد محتوا
- همکاری با بخشهای دیگر برای همسو کردن محتوا با استراتژی کلی بازاریابی
مدیران بازاریابی محتوا علاوه بر مهارت های نوشتن و ویرایش خوب، باید آشنایی کاملی با سئو داشته باشند. این به آنها امکان می دهد محتوایی را برنامه ریزی و ایجاد کنند که رتبه خوبی داشته باشد و ترافیک را به سمت تجارت هدایت کند. مدیران بازاریابی محتوا نیز بر تیم تولید محتوا نظارت دارند. این تیم می تواند متشکل از متخصصان بازاریابی محتوا، نویسندگان، ویراستاران و استراتژیست های محتوا باشد.
مدیر بازاریابی همکاری در فروش (افیلیت)
یک مدیر بازاریابی افیلیت مسئول نظارت بر برنامه واسطه آنلاین شرکت است. این موقعیت نسبت به سایر نقش های دیجیتال مارکتینگ در این لیست کمتر رایج است زیرا هر شرکتی یک برنامه افیلیت مارکتینگ ندارد.
با این حال، اگر می خواهید از این کانال به طور موثر استفاده کنید، همچنان نقش مهمی دارد. بدون مدیر واسطه، اکثر برنامه های افیلیت به نتایج کمی یا بدون نتیجه می رسند. مدیر افیلیت مارکتینگ همه چیز از ساختار برنامه گرفته تا مدیریت روابط با شرکت ها را انجام می دهد.
در زیر برخی از مسئولیتهای کلیدی برای مدیران بازاریابی واسطه آورده شده است:
- توسعه استراتژی استخدام برای جذب شرکت های جدید برای همکاری جدید
- پاسخ به درخواستهای افیلیت
- همکاری با شبکههای واسطه شخص ثالث
- طراحی برند برای شرکتها به منظور استفاده از کار با شرکتهای افیلیت برتر برای توسعه استراتژیهای فروش جدید
- پیادهسازی سیستم ردیابی ارجاعات شرکتها و کسب و کارها.
- ایجاد پاداش و انگیزه برای ایجاد انگیزه در فعالیت های افیلیت
مدیران افیلیت مارکتینگ مایل هستند در زمینه های دیگر دیجیتال مارکتینگ تجربه داشته باشند زیرا به آنها اجازه می دهد تاکتیک های ترافیک و درآمدزایی شرکت های واسطه را بهتر درک کنند.
مدیر ایمیل مارکتنیگ (بازاریابی پست الکترونیکی )
مدیران ایمیل مارکتینگ مسئول برنامه ریزی و اجرای استراتژی ایمیل مارکتینگ شرکت هستند. امروزه ایمیل یکی از بهترین کانالهای دیجیتال مارکتینگ است زیرا به کسبوکارها یک خط مستقیم برای برقراری ارتباط با مشتریان خود میدهد. یک مدیر ایمیل مارکتینگ خوب میتواند در حین ایجاد کمپینهای جذاب، افراد مناسب را برای لیست ایمیل شرکت پیدا کند.
برخی از عملکردهای روزانه این موقعیت عبارتند از:
- ایجاد تاکتیک برای به دست آوردن مشترکین ایمیل
- طراحی قالب برای صفحات فرود و ایمیل ها
- همراستایی محتوای ایمیل و پیام ها با دیدگاه برند
- نظارت بر اثربخشی کمپین های A/B تست
- آزمایش متغیرهای مختلف در کمپین های ایمیل
- ایجاد و ارائه گزارشات
مدیران ایمیل مارکتینگ به تعادلی بین مهارت های بازاریابی، خلاقیت و تحلیل نیاز دارند. مانند سایر نقشهای تیم بازاریابی دیجیتال، مدیران ایمیل مارکتینگ تمایل دارند به یک تیم فرعی با موقعیتهای مختلف برای کمک به اجرای استراتژی خود تکیه کنند. این می تواند شامل کپی رایترها، طراحان گرافیک و متخصصان ایمیل مارکتینگ باشد.
مدیر توسعه وب
آخرین لیست ما از نقش ها و مسئولیت های کلیدی بازاریابی دیجیتال، مدیر توسعه وب است. این موقعیت زیرساخت فنی مورد نیاز برای فعالیت وب سایت شرکت را مدیریت می کند. آنها تحویل پایان به پایان پروژه های مرتبط با وب را انجام می دهند و مسئول نظارت بر کار توسعه دهندگان و طراحان وب هستند.
به موقع بودن یک کلید برای پروژه های وب است، بنابراین مدیران توسعه وب باید از نزدیک با تیم خود همکاری کنند تا اطمینان حاصل کنند که می توانند تا حد امکان کارآمد کار کنند. در اینجا برخی از مسئولیت های دیگر یک مدیر توسعه وب آورده شده است:
- طراحی و توسعه معماری وب سایت
- مدیریت سرورها و پایگاه های داده
- ایجاد استراتژی برای طراحی و افزایش تجربه کاربری آنلاین
- ارائه راهنمایی در مورد مسائل فنی
- کار با مشتریان برای ایجاد مفاهیم طراحی وب سایت
به طور طبیعی، مدیران توسعه وب باید مهارت های فنی بالایی داشته باشند تا کار را به خوبی انجام دهند. معمولاً مدیران تجربه با زبان های رایج توسعه وب مانند جاوا، HTML، PHP و پایتون را دارند.
سلسله مراتب در تیم دیجیتال مارکتینگ
ساختار تیم دیجیتال مارکتینگ شما پایه و اساس نحوه عملکرد گروه را تعیین می کند. با ایجاد یک ساختار تیم بازاریابی کارآمد، می توانید کل بخش را هماهنگ و همسو با اهداف شرکت نگه دارید. بهترین ساختار تیم بازاریابی تا حد زیادی به شرکت، صنعت و آنچه شما به دنبال انجام آن با بازاریابی آنلاین خود هستید بستگی دارد.
با این حال، برخی از ویژگیهای مشترک در ساختارهایی که امروزه بسیاری از تیمهای دیجیتال مارکتینگ استفاده میکنند، وجود دارد. یکی از اساسی ترین شباهت ها، پایبندی به سلسله مراتبی است که در آن هر یک از اعضای تیم نقش ها و مسئولیت های مشخصی دارند.
چگونه یک تیم دیجیتال مارکتینگ بسازید
راه های مختلفی وجود دارد که می توانید به ساخت تیم دیجیتال مارکتینگ خود نزدیک شوید. متداول ترین روش ها عبارتند از:
- استخدام تیمی از متخصصان دیجیتال مارکتینگ
- آموزش کارکنان خود با استفاده از دوره ها و گواهینامه های دیجیتال مارکتینگ
- برون سپاری کار به یک آژانس دیجیتال مارکتینگ
- ترکیبی از مسئولیت های دیجیتال مارکتینگ داخلی و برون سپاری شده
استخدام تیمی از متخصصان دیجیتال مارکتینگ
اولین راهی که می توانید برای ساخت تیم دیجیتال مارکتینگ خود در پیش بگیرید، ایجاد تیم در داخل با استخدام متخصصان برای ایفای هر نقش دیجیتال مارکتینگ است. ایجاد یک تیم جدید اختصاص داده شده به دیجیتال مارکتینگ به جای اضافه کردن یا تبدیل به یک تیم موجود، میتواند تیمی تخصصی با وظایف و مسئولیتپذیری کاملاً تعریف شده در اختیار شما قرار دهد.
اگر تصمیم به ایجاد یک تیم اختصاصی دیجیتال مارکتینگ داخلی دارید، باید مدیرانی را برای تمام بخشهای بازاریابی کلیدی از جمله شبکه های اجتماعی، SEO، PPC، ایمیل و غیره استخدام کنید. سپس باید هر تیم فرعی را با متخصصان دیجیتال مارکتینگ پر کنید.
آموزش کارکنان خود با استفاده از دوره های دیجیتال مارکتینگ
اگر می خواهید یک تیم دیجیتال مارکتینگ کاملاً داخلی داشته باشید اما نمیخواهید یک بخش کاملاً جدید استخدام کنید، می توانید کارکنان فعلی خود را در نحوه استفاده از دیجیتال مارکتینگ آموزش دهید. این می تواند از تلاش و هزینه شما برای جذب اعضای جدید تیم صرفه جویی کند. اگر کارمندانی دارید که کمتر از آنها استفاده می شود، می تواند راهی برای پر کردن پهنای باند باز باشد.
یکی از مؤثرترین راهها برای آموزش به تیم بازاریابی داخلی خود در مورد دیجیتال این است که از آنها بخواهید یک دوره دیجیتال مارکتینگ را دنبال کنند و گواهینامه دریافت کنند. با یک دوره آنلاین، اعضای تیم شما به یک منبع واحد دسترسی پیدا می کنند تا به آنها کمک کند تا از مبتدی به کارآمد در عملکردهای مختلف دیجیتال مارکتینگ بروند.
گواهینامه ها این دستاورد را تایید می کنند. اگر آژانسی را اداره میکنید، آنها امتیاز اضافی کمک به بازاریابی مهارت شما را برای مشتریان بالقوه دارند. هنگامی که درک درستی از ساختار تیم دیجیتال مارکتینگ و نقش هایی که می خواهید استفاده کنید به دست آوردید، می توانید مهارت های تیم موجود خود را بررسی کنید تا ببینید چه کسی برای هر یک از موقعیت های برنامه ریزی شده شما مناسب است.
برون سپاری کار به یک آژانس دیجیتال مارکتینگ
اگر نمی خواهید از ساختار تیم بازاریابی داخلی استفاده کنید، همیشه می توانید فعالیت های بازاریابی مختلف را به یک آژانس خارجی برون سپاری کنید. انجام این کار به شما این امکان را می دهد که روی دستیابی به اهداف تجاری خود تمرکز کنید در حالی که آژانس بر جزئیات اجرای استراتژی دیجیتال مارکتینگ تمرکز می کند.
برون سپاری دیجیتال مارکتینگ به یک آژانس همچنین می تواند به شما کمک کند تا استراتژی های خود را سریعتر راه اندازی و اجرا کنید. در حالی که کسب و کار شما منحصر به فرد است، آژانس تجربه کار بر روی پروژه های مشابه را خواهد داشت و می داند که چگونه هنگام شروع یک کمپین دیجیتال مارکتینگ از دام های رایج جلوگیری کند. رویکرد برون سپاری همچنین می تواند مقرون به صرفه باشد زیرا آژانس می تواند استراتژیک تر و کارآمدتر اجرا کند. با استخدام، پیدا کردن افراد مناسب می تواند سخت باشد و شما باید تعداد زیادی از آنها را پیدا کنید تا به نتیجه برسند
به علاوه، آژانسهای بازاریابی، فریلنسرها و پیمانکاران زیادی برای هر حوزه از دیجیتال مارکتینگ وجود دارد. این ساختار برای کسب و کارهای کوچکتر که ممکن است منابع لازم برای ایجاد تیم دیجیتال مارکتینگ خود را نداشته باشند، بهترین کارایی را دارد.
ترکیبی از مسئولیت های دیجیتال مارکتینگ داخلی و برون سپاری شده
راه نهایی برای ایجاد تیم دیجیتال مارکتینگ خود، اتخاذ یک رویکرد ترکیبی است. با این ساختار، تیم دیجیتال مارکتینگ شما ترکیبی از متخصصان داخلی، کارمندان آموزش دیده و آژانس های برون سپاری و مشاوران دیجیتال مارکتینگ خواهد داشت.
این یک ساختار بسیار رایج است زیرا انعطاف پذیری زیادی را فراهم می کند. میتوانید نقشهایی را که برای کسبوکارتان مهمترین هستند را در موقعیتهای داخلی پر کنید و سایر حوزههایی که ممکن است کمتر ضروری باشند را برونسپاری کنید. به عنوان مثال، میتوانید مدیران بازاریابی سئو، محتوا و شبکه های اجتماعی را برای نظارت بر استراتژیهای این کانالها استخدام کنید و سپس کار کپینویسی و طراحی گرافیک را به فریلنسرها یا یک آژانس برونسپاری کنید.
سخن آخر
برای اجرای یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ موفق، به تیمی از متخصصان دیجیتال مارکتینگ نیاز دارید. ساختار ایدهآل برای تیمهای دیجیتال مارکتینگ این است که برای هر کانال دیجیتال یک مدیر با یک تیم فرعی زیر نظر آنها کار کند. با پایبندی به تخصص، کل تیم می تواند سازماندهی بیشتری داشته باشد و کارآمدتر کار کند. تیم های دیجیتال مارکتینگ را می توان از طریق استخدام، برون سپاری یا ترکیبی از این دو ایجاد کرد. رویکرد ترکیبی اغلب برای شرکت ها ارجح است.
منبع:
https://www.reliablesoft.net/digital-marketing-team
ترجمه: سید جعفر حسینی
ویرایش: حسین خیامی