Skip to main content

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

متن ترجمه و ویرایش شده زیر که از سایت marketo.com که یکی از شرکت های معتبر در زمینه دیجیتال مارکتینگ است. به صورت کوتاه درباره اینکه دیجیتال مارکتینگ چیست؟ یا همان بازاریابی اینترنتی چیست؟ توضیحاتی را ارائه میدهد:

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ یا به فارسی بازاریابی دیجیتال به تبلیغاتی گفته می شود که از هر راه دیجیتالی مثل موتورهای جستجو، وب سایت ها، شبکه های  اجتماعی، ایمیل و برنامه های موبایل ارائه می شود. دیجیتال مارکتینگ روشی است که شرکت ها از طریق آن کالاها، خدمات و برندها را تایید می کنند.

مصرف کنندگان برای تحقیق در مورد محصولات به شدت به ابزارهای اینترنتی متکی هستند. مثلاً، محققان Think with Google دریافتند که ۴۸٪ از مشتریان سؤالات خود را از موتورهای جستجو شروع می کنند، در حالی که ۳۳٪ به وب سایت های برند و ۲۶٪ در برنامه های تلفن همراه جستجو می کنند.
در حالی که بازاریابی دیجیتال امروزی سیستم عظیمی از راه هاست که دیجیتال مارکتر باید به سادگی برندهای خود را به آن وارد کنند.

برای دستیابی به پتانسیل واقعی بازاریابی دیجیتال، بازاریابان باید در دنیای گسترده و پیچیده بین کانالی بروز کاوش کنند تا استراتژی هایی را کشف کنند که از طریق بازاریابی تعاملی تأثیر می گذارد. بازاریابی تعاملی روشی برای ایجاد تعاملات معنادار با مشتریان بالقوه و بازگشتی بر اساس داده هایی است که در طول زمان جمع آوری می کنید.

با درگیر کردن مشتریان در یک چشم انداز دیجیتال، آگاهی از برند ایجاد می کنید، خود را به عنوان یک رهبر فکری صنعت معرفی می کنید، و زمانی که مشتری آماده خرید است، کسب و کار خود را در خط مقدم قرار می دهید. با اجرای یک استراتژی بازاریابی دیجیتال همه‌کانالی، بازاریابان می‌توانند اطلاعات ارزشمندی را در مورد رفتارهای مخاطب هدف جمع‌آوری کنند و در عین حال راه را به روی روش‌های جدید تعامل با مشتری باز کنند. علاوه بر این، شرکت ها می توانند انتظار داشته باشند که شاهد افزایش در حفظ باشند.

بر اساس گزارش Invesp، شرکت‌هایی که استراتژی‌های تعامل با مشتری کانال های گسترده قوی دارند به طور متوسط ۸۹ درصد از مشتریان خود را حفظ می‌کنند ،این آمار در مقایسه با شرکت‌هایی با برنامه‌های کانال هایب گسترده ضعیف که نرخ حفظ آن‌ها تنها ۳۳ درصد است.
در مورد آینده بازاریابی دیجیتال، می‌توان انتظار داشت که شاهد افزایش مداوم تنوع دستگاه‌های پوشیدنی در دسترس مصرف‌کنندگان باشیم. فوربس همچنین پیش‌بینی می‌کند که رسانه‌های اجتماعی به طور فزاینده‌ای در فضای بین دو شرکت محاوره‌ای خواهند شد، محتوای ویدیویی برای اهداف بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) اصلاح می‌شود و بازاریابی ایمیلی حتی شخصی‌تر می‌شود.
“«دیجیتال هسته اصلی همه چیز در بازاریابی امروزی است – از «یکی از کارهایی که بازاریابی انجام می دهد» به «کاری که بازاریابی انجام می دهد» تبدیل شده است”

مشکلاتی که دیجیتال مارکتینگ می تواند حل کند:

برای بهینه سازی استراتژی های بازاریابی خود، دیجیتال سازی اجباری است. بازاریابی دیجیتال می تواند به شما کمک کند تا مخاطبان خود را بشناسید، داده های مهمی را در مورد آنها بیاموزید و معیارهایی را ارائه دهید که به تیم بازاریابی شما اعتبار می بخشد.
• مشکل: من مخاطبانم را به اندازه کافی برای شروع نمی شناسم.
شناخت مخاطبان شما زمان می برد، و در حالی که تیم بازاریابی شما ممکن است پرسونای مخاطبی را ایجاد کرده باشد که می تواند مورد استفاده قرار گیرد، مصرف کنندگانی که فعالانه وقت خود را به صورت آنلاین سپری می کنند ممکن است آنطور که شما انتظار دارید رفتار نکنند. شما باید زبان های مختلف را با اهداف مختلف آزمایش کنید، در نظر داشته باشید که توصیفگرهای خاص برای افراد مختلف و جایگاه آنها در چرخه خرید جذاب خواهد بود. خود را با مخاطبان خود هماهنگ کنید و اعتباری ایجاد خواهید کرد که شما را از رقبا متمایز می کند.
• مشکل: من کانال هایم را برای سئو بهینه نکرده ام.
صرف نظر از موقعیت شما در فرآیند بازاریابی، داشتن درک درستی از بهترین شیوه های سئو بسیار مهم است. علاوه بر بهبود رتبه موتور جستجو، سئو می تواند تست و بهینه سازی کمپین شما را تقویت و پشتیبانی کند تا اطمینان حاصل شود که محتوای با کیفیت و با ارزشی را که مشتریان بالقوه شما می خواهند ارائه می دهید.
• مشکل: من استراتژی رسانه اجتماعی ندارم.
صرف نظر از اینکه می خواهید یک استراتژی رسانه اجتماعی ارگانیک، یک استراتژی رسانه اجتماعی پولی، یا ترکیبی از این دو ایجاد کنید، مهم است که نوعی بازاریابی اجتماعی در محل خود داشته باشید. در حالی که رسانه های اجتماعی برای برندسازی و تعامل عالی هستند، می توانند کانال مفیدی برای تبلیغات دیجیتال مارکتینگ نیز باشند. جایگاه و صدایی ثابت پیدا کنید، صبور باشید و با افزایش فالوورهای شما، تاثیر تبلیغات شما نیز افزایش خواهد یافت.
• مشکل: تیم های بازاریابی من در حالت غیرفعال هستند.
خروج از سیلوها برای ایجاد ساختارهای زیرک و سیال مهم است. مشتریان شما در یک کانال در انتظار تبلیغات محبوس نیستند، بنابراین تلاش‌های بازاریابی شما باید قابلیت‌های چند کانالی را با تیم‌هایی که مجموعه‌های مهارتی متعددی را روی میز می‌آورند تا مشتریان را در جایی که هستند، به کار گیرند. هر شبکه اجتماعی و کانال شامل مخاطبان و انتظارات متفاوتی است، بنابراین تلاش‌های بازاریابی ممکن است برای هر یک کاملاً متفاوت به نظر برسد. این شامل لحن، تصاویر، پیشنهادات و حتی زمانی از روز است که پست می کنید.
• مشکل: من از سوی مدیر ارشد اجرایی خود تحت فشار هستم تا معیارهایی را گزارش کنم که از نتیجه نهایی پشتیبانی می کنند.
بازاریابی دیجیتال از مجموعه وسیعی از معیارها پشتیبانی می کند که می توان از آنها برای تعیین اثربخشی تلاش های بازاریابی شما استفاده کرد، اما این معیارها باید با دقت انتخاب شوند. هر مورد به آرایش مخاطب و تمرکز بر روی هر کانال بستگی دارد. با در نظر گرفتن این موضوع، با تعیین اهداف خود برای هر کانال شروع کنید و معیارهایی را تنظیم کنید که مدیران ارشد شما بیش از همه می خواهد ببیند.

اجزای بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال در سراسر یک شبکه عظیم ازارتباطات دیجیتال است که مشتریان تعامل با بارها در روز است. برای استفاده درست از این کانال ها، باید درک درستی از هر کدام داشته باشد.

 تبلیغات کلیکی: تبلیغات کلیکی، یا تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) به طور معمول به نتیجه حمایت شده در بالا یا طرف صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) اشاره دارد. این تبلیغات شما را برای هر کلیک شارژ و آنها را می توان متناسب با ظاهر می شود زمانی که شرایط جستجو خاص وارد شده است، بنابراین تبلیغات خود را به مخاطبان به دنبال چیزی به طور خاص هدف قرار گرفته است. این تبلیغات می تواند بسیار موثر باشد، چرا که آنها در داده های دستچین شده از رفتار آنلاین افراد تکیه می کنند و برای افزایش ترافیک وب سایت با ارائه تبلیغات مربوطه به افراد مناسب در زمان مناسب استفاده می شود. این تبلیغات همچنین هدفگذاری مجدد ، به این معنی که بسته به اقدامات مشتریان، ابزار اتوماسیون بازاریابی می تواند منحصر به فرد، شخصی متقابل پلت فرم تبلیغات پیشه وری شامل شود.

بهینه سازی موتور جستجو (سئو):SEO (تلفظ صحیح آن اِس ای او است که متاسفانه مدرسین سئو می گویند و این کلمه بین اساتید جا افتاده است )فرایند بهینه سازی محتوا ، راه اندازی فنی ، و رسیدن به وب سایت شما ، به طوری که صفحات خود را در بالای نتیجه موتور جستجو برای مجموعه ای خاص از شرایط کلمه کلیدی ظاهر می شود. با استفاده از سئو می توان سایت شما را با توجه به نوع رفتار آنها برای محصول مربط به آن نشان دهد ، که می تواند یک تغییر بازی با توجه به اینکه ۹۰٪ از مردم جستجو هنوز نظری در مورد نام تجاری تعیین نکردند (آزمایشگاه وضعیت، ۲۰۱۸). در حالی که PPC و هدفگذاری جای خود را، ترافیک آنلاین ارگانیک به دست آورده از طریق بهینه سازی موتور جستجو تاثیر زیادی بر رتبه بندی جستجو و، با گسترش، ترافیک سایت ارگانیک است. با استفاده از کلمات کلیدی و عبارات، شما می توانید از سئو برای افزایش میزان دید و شروع یک رابطه مشتری با هم استفاده کنید. سئو به افزایش رتبه یک وب سایت در نتایج جستجوی آنلاین، و در نتیجه ترافیک سایت ارگانیک آن، با استفاده از کلمات کلیدی و عبارات محبوب تعریف شده است. استراتژی های قوی جستجوگرها بسیار موثر در کمپین های بازاریابی دیجیتال از دید اولین گام به یک رابطه مشتری باقی می ماند.

بازاریابی محتوا: بازاریابی محتوای مؤثر ماهیت ظاهری تبلیغاتی ندارد، بلکه در خدمت آموزش و الهام بخشیدن به مصرف کنندگانی است که به دنبال اطلاعات هستند. وقتی محتوایی را ارائه می‌دهید که به مخاطبانتان مرتبط است، می‌تواند شما را به عنوان یک رهبر فکری و منبع اطلاعاتی قابل اعتماد ایمن کند و احتمال اینکه دیگر تلاش‌های بازاریابی شما در بی‌ثباتی از بین برود، کمتر می‌شود. در عصر خریدار خودگردان، بازاریابی محتوا سه برابر بیشتر از تبلیغات جستجوی پولی سرنخ می گیرد بنابراین ارزش تلاش بیشتر را دارد.

بازاریابی شبکه های  اجتماعی(سوشال مارکتینگ):   بازاریابی موثر در رشبکه های  اجتماعی(سوشال مارکتینگ) بسیار فراتر از داشتن حساب های شبکه های  اجتماعی(مانند اینستاگرام، تلگرام و لینکدین و… ) فعال است. شما همچنین باید عناصر اجتماعی را در تمام جنبه های تلاش های بازاریابی خود بگنجانید تا تا حد امکان فرصت های اشتراک همتا به همتا را ایجاد کنید. هرچه مخاطبان شما بیشتر الهام بگیرند تا با محتوای شما درگیر شوند، احتمال بیشتری دارد که آن را به اشتراک بگذارند و به طور بالقوه الهام بخش همتایان خود برای تبدیل شدن به مشتری کنند.
 ایمیل مارکتینگ : بعد از گذشت بیش از دو دهه، ایمیل همچنان سریع‌ترین و مستقیم‌ترین راه برای دستیابی به مشتریان با اطلاعات مهم است. امروزه، کمپین های ایمیل مارکتینگ موفق باید فوق العاده جذاب، مرتبط، آموزنده و سرگرم کننده باشند تا در صندوق ورودی مشتری شما دفن نشوند. برای موفقیت، ایمیل های بازاریابی شما باید پنج ویژگی اصلی را برآورده کنند. آنها باید قابل اعتماد، مرتبط، گفتگو، هماهنگ در کانال ها و استراتژیک باشند.

بازاریابی تلفن همراه: دستگاه های تلفن همراه در جیب ما قرار می گیرند، در کنار تخت های ما می نشینند و در طول روز به طور مداوم چک می شوند. این امر بازاریابی در تلفن همراه را بسیار مهم می کند – دو سوم مصرف کنندگان می توانند مارک خاصی را که در هفته گذشته در تلفن همراه تبلیغ شده است به یاد بیاورند – اما موبایل نیز با توجه به ماهیت صمیمی آن بسیار ظریف است. پیامک، MMS و بازاریابی در اپلیکیشن همگی گزینه‌هایی برای دسترسی به مشتریان شما در دستگاه‌هایشان هستند، اما فراتر از آن، باید هماهنگی تلاش‌های بازاریابی خود را در سایر کانال‌های بازاریابی دیجیتال خود در نظر بگیرید.

اتوماسیون بازاریابی: اتوماسیون بازاریابی یک پلت فرم جدایی ناپذیر است که تمام بازاریابی دیجیتال شما را به هم پیوند می دهد. در واقع، شرکت‌هایی که مدیریت سرنخ را خودکار می‌کنند، در مدت شش تا نه ماه شاهد افزایش ۱۰ درصدی یا بیشتر درآمد هستند. بدون آن، کمپین های شما مانند یک پازل ناتمام با یک قطعه گم شده حیاتی به نظر می رسند. نرم‌افزار اتوماسیون بازاریابی، وظایف و گردش کار بازاریابی را ساده و خودکار می‌کند، نتایج را اندازه‌گیری می‌کند و بازگشت سرمایه (ROI) کمپین‌های دیجیتال شما را محاسبه می‌کند و به شما کمک می‌کند تا درآمد را سریع‌تر افزایش دهید. اتوماسیون بازاریابی می تواند به شما کمک کند بینش ارزشمندی در مورد اینکه کدام برنامه ها کار می کنند و کدام برنامه ها کار نمی کنند به دست آورید و معیارهایی را ارائه می دهد که به شما امکان می دهد در مورد تلاش های بازاریابی دیجیتال در نتیجه شرکت خود صحبت کنید.

 

 

بازگشت سرمایه یک برنامه موفق بازاریابی دیجیتال ROI
دیجیتال مارکتینگ خیلی بیشتر از پرداخت پول برای  تبلیغات بنری است، بازاریابی محتوای ارگانیک هم یکی بازیگر اصلی در فضای دیجیتال مارکتینگ(بازاریابی دیجیتال) است.
• دیجیتال مارکتینگ فراتر از تبلیغات به دست مشتریان می‌رسد.

هفتاد درصد از کاربران اینترنت مایلند محصولات را از طریق محتوا در مقابل تبلیغات سنتی بیاموزند .
• دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی محتوا را هدایت می کند.

پنج تاکتیک برتر بازاریابی محتوای کسب کار به کسب کار عبارتند از:

محتوای رسانه های اجتماعی (۹۲%)،

خبرنامه های الکترونیکی (۸۳%)،

مقالات در وب سایت شما (۸۱%)،

وبلاگ ها (۸۰%)

و رویدادهای حضوری (۷۷%) .

• بازاریابی دیجیتال برای سئو حیاتی است. اولین نتایج جستجوی ارگانیک در حساب Google برای ۳۲٫۵٪ از سهم ترافیک برای یک عبارت جستجو (Chitka)

برنامه ریزی، اجرا و بهینه سازی برنامه دیجیتال مارکتینگ کسب و کار خودتان

راه اندازی برنامه دیجیتال مارکتینگ خود را ابتدا با تعیین مخاطبان و اهداف خود و سپس تعیین معیارهایی برای اطمینان از اینکه همیشه در حال پیشرفت هستید، شروع کنید.
مرحله ۱: مخاطبان خود را شناسایی و تقسیم بندی کنید. امروزه خریداران انتظار تجربه شخصی در هر نقطه تماس را دارند. برای انجام این کار، شما باید ویژگی های جمعیت شناختی، فرموگرافی، و فنی آنها و همچنین نحوه رسیدگی به سوالات و نکات دردناک آنها را درک کنید.
مرحله ۲: تعیین اهداف و استراتژی اندازه گیری. از اطلاعات مخاطبان برای تعیین پرسوناها استفاده کنید و دید واضحی از سفر فروش آنها برای تعیین اهداف و استراتژی اندازه گیری خود داشته باشید. معیارهای مهم شامل نمایش‌ها، میزان دسترسی، کلیک‌ها، نرخ کلیک (CTR)، نرخ تعامل، تبدیل‌ها، هزینه به ازای سرنخ (CPL)، هزینه موثر در هزار (eCPM)، و همچنین معیارهایی مانند بازگشت سرمایه (ROI) است. بازگشت هزینه تبلیغات (ROAS)، انتساب اول و چند لمسی، و ارزش مادام العمر مشتری (LCV).
مرحله ۳: روش تبلیغ و کانال های خود را تنظیم کنید. پیمایش فناوری تبلیغات ممکن است کمی طول بکشد، بنابراین مطمئن شوید که پلتفرم‌های مدیریت داده مناسب (DMP)، پلت‌فرم‌های سمت تقاضا (DSP)، پلت‌فرم‌های سمت عرضه (SSPS) و مبادلات تبلیغاتی را قبل از شروع کار دارید. تیم خود را هماهنگ کنید، اهداف همه را در میان بگذارید و نشان دهید که چگونه کانال های آنها با تصویر بزرگ بازاریابی دیجیتال مطابقت دارند.

 

ترجمه شده توسط:سید جعفر حسینی  ویرایش متن : حسین خیامی منبع: https://www.marketo.com/digital-marketing/

 

اگر شما در صدد هستید که کسب و کار خود را آنلاین کنید و مشتریان زیادی را که در فضای اینترنت هستند ار برای کسب و کارتان جذب کنید وارد لینک زیر شوید و فرم درخواست مشاوره دیجیتال مارکتینگ را پر کنید تا همکاران ما کسب و کار شما را بررسی کنند:

فرم درخواست مشاوره دیجیتال مارکتینگ 

حسین خیامی

نویسنده حسین خیامی

More posts by حسین خیامی

ارسال نظر

Close Menu