دیدن اجسام شبیه صورت انسان یا حیوانات پدیده (پاریدولیا)
به احتمال زیاد تا بحال برای شما هم پیش آمده است که یک جسم را شبیه صورت انسان یا حیوانات دیده باشید یا شبیه بدن انسان یا حیوانات ببینید به این پدید پاریدولیا می گویند.
در این مقاله بصورت کوتاه با پدیده پاریدولیا و تاثیر آن در بازاریابی سنتی و بازاریابی آنلاین آشنا می شویم.
در ویکی پدیا درباره این پدیده این طور آمده است:
“پاریدولیا (به انگلیسی: Pareidolia) یک پدیدهٔ روانشناختی است که در آن، فرد علایم یا صداهایی را که ادراک میکند به صورت معنادار میشناسد. از مثالهای معمولی که در این باره زده میشود میتوان به این موارد اشاره کرد: دیدن چهره در ابرها، دیدن چهره در ماه، شنیدن پیامهای ناشناخته وقتی نوار یا صدای ضبطشده بهصورت برعکس پخش میشود. “
پدیده پاریدولیا در باور های مذهبی
در باور های مذهبی هم پدیده پاریدولیا وجود دارد که عمدتاً چهره هایی که دیده می شوند که ربط به ادیان و مشاهیر مذهبی دارند. که بعضی از آنها تلقین و اقراق با به همراه داشته است.
دیدن چهره آیت الله خمینی در ماه
در دهه پنجاه شمسی در حوزه علمیه شایعه ای بوجود آمده که چهره امام خمینی در ماه دیده شده است که پدیده پاریدولیا نبود فقط تلقین شایعه بود.
دیدن چهره حضرت مسیح نان
اگر عبارت jesus face in toast در در موتورهای جستجو وارد کنید شاید هزاران تصویر از این مورد را ببینید که دلیل دیدن زیاد این تصویر روی نان تست را وب سایتnbcnews.com در مقاله ای عنوان کرده است که در مقال نمی گنجد.
دیده چره حضرت مسیح در ابرها
ابرها به دلیل اشکال گوناگونی که دارند جامعه را بسیار زیاد با پدیده پاریدولیا مواجع می کند
اگر باز هم عبارت jesus face in clouds در موتورهای جستجو وارد کنید باز هم تصاویر زیادی که بعضی واقعی و بعضی از تصاویر ویرایش شده هستند مواجه می شیم.
باز هم
دیدن حضرت مسیح در ماه
که در سالهای گذشته باز هم بوجود آمده بود که حتی در بمبعی هند باعث ترس از قیامت به خاطر این شایعه شده بود.
در زیر نمونه های از این تصاویر را می بینید:
نمونه هایی از پاریدولیا
پدیده پاریدولیا و استفاده از آن در بازاریابی
در سال ۲۰۱۳ تصویر یک بیلبورد تبلیغاتی در یکی از شهر های آمریکا باعث واکنش مردم و مسئولین این شهر شد این بیلبورد تصویر یک کتری بود ولی این کتری بسیار شبیه چهره آدولف هیتلر بود.
این بیلبورد جمع آوری شد ولی عواقب زیادی داشت
شرکت تولید کننده این کتری سر زبان ها افتاد
کتری های تولید شده با قیمت های گزاف در سایت ebay به فروش رسید.
و حتی شایعاتی در بین مردم بوجود آمد که تولید کتری شبیه چهره هیتلر یک استراتژی بازاریابی بوده است.
پدیده پاریدولیا دیدن اشیاء شبیه صورت و بدن انسان و حیوانات مورد جذابی برای استفاده در بازاریابی است.
در صورتی که استراتژی درستی در بازاریابی محصول و کسب و کار پیاده شود.
در زیر تصاویر تبلیغاتی می بینید که از پدیده پاریدولیا در ارائه محصول استفاده کرده اند.
البته برای استفاده از پاریدولیا در بازاریابی،برنامه های تبلیغاتی زیادی را می شود پیاده کرد که به چند پوستر تبلیغاتی نمی توان بسنده کرد.
اگر شما صاحب کسب و کار هستید و نیاز به مشاوره و اجرای استراتژی های تبلیغات اینترنتی دارید تیم دیجیتال مارکتینگ ما می تواند به شما کمک کند
برای این کار ما فرم اینترنتی را آماده کرده ایم که با پر کردن آن همکاران ما راهنمایی های لازم را به شما ارائه می دهند.
درخواست مشاوره دیجیتال مارکتینگ