Skip to main content
0

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

شاید همه ما ناخودآگاه به نوعی درگیر این تعریف شده باشیم که دیجیتال مارکتینگ چیست اما خودمان مطلع نبودیم. بنابراین بهتر است یک تعریف جامع از آن داشته باشیم.

دیجیتال مارکتینگ در واقع بازاریابی محصولات و خدمات از طریق همه ابزارها و فعالیت هایی است که در بستر دیجیتال انجام می شود، که این بستر شامل وب، اینترنت، موبایل و کلیه دستگاه های الکترونیکی می باشد.

این بازاریابی دیجیتال می تواند هر گونه از محصولات و خدمات را شامل شود، و در این نوع از بازاریابی شما می توانید بدون داشتن سرمایه در ابتدا کسب و کار خود را شروع کرده و به جذب مشتری بپردازید و بازار کاری خود را رونق دهید.

نکته طلایی دیجیتال مارکتینگ

نکته بسیار مهم این است که دیجیتال مارکتینگ هم می تواند، در بستر اینترنت باشد هم میتواند نباشد و همین وجه تمایز این علم با بازاریابی اینترنتی می باشد و نباید در بکارگیری این مفاهیم اشتباه کنیم.

اگر بخواهم واضح تر این مطلب را عنوان کنم، باید بگویم بازاریابی اینترنتی در واقع یک نوع از بازاریابی دیجیتال است که در این نوع حتما باید اینترنت هم وجود داشته باشد و همانطور که کمی بعد به آن اشاره می کنیم انواعی از بازاریابی دیجیتال نیاز به اینترنت ندارند.

مثال آن را هم می توانیم تبلیغات تلویزیونی برای یک محصول در نظر بگیریم در تبلیغات تلویزیونی از ابزار دیجیتالی مثل تلویزیون استفاده شده و تبلیغات جهت بازاریابی انجام میشود ولی برای این کار اینترنت نیاز نیست پس یک بازاریابی دیجیتال بدون اینترنت انجام شده است .

در مثال دیگری برای بازاریابی دیجیتال توسط اینترنت میتوان به تبلیغات محصول در ابتدای ویدئویی در آپارات اشاره کرد که در اینجا ابزار دیجیتال ما لب‌تاپ یا موبایل است و تبلیغات محصول در ابتدای ویدیو کار بازاریابی ما را انجام می دهد و برای اینکه مردم بتوانند استفاده کنند حتما نیاز به اینترنت می‌باشد.

تاریخچه ای  کوتاه از اینکه دیجیتال مارکتینگ چیست و چه شروعی داشته است؟

در بحث دیجیتال مارکتینگ چیست بهتراست یک تاریخچه ای از آن را مرور کنیم. جالب است بدانید اولین بار در سال ۱۹۸۶ وقتی رادیو اختراع شد حدود ۱۰ سال طول کشید تا در خانه همه مردم جای خود را پیدا کند.

در واقع اولین بازاریابی دیجیتال در رادیو برای تبلیغ کنسرت اپرا انجام شد، که با معرفی آن کنسرت بلیط آن سریع به فروش رفت و اینگونه شد که این نوع بازاریابی با دستگاه الکترونیکی رادیو برای بار اول انجام شد و با استقبال خوبی هم همراه بود و توانست مفهوم ابتدایی این نوع از بازاریابی را در ذهن مردم جای دهد و رفته رفته به صورت زیر مجموعه ایی از مدیریت بازاریابی و مدیریت تبلیغات شناخته شود.

اما امروزه به خاطر بالا بودن مدت زمان آنلاین افراد و استفاده زیاد کاربران از موبایل و کامپیوتر و دیگر دستگاه های الکترونیکی بازاریابی دیجیتالی به عنوان یک دانش مستقل و تخصصی مورد استقبال و توجه قرار گرفته است.

دیجیتال مارکتینگ و خدمات دیجیتال چه اهمیتی دارد؟

قبل از پرداختن به اهمیت بازاریابی بهتر است یک تقسیم بندی از آن داشته باشیم.

بازاریابی  دیجیتال یا Digital Marketing

بازاریابی اینترنتی Internet Marketing

بازاریابی درونگرا یا Inbound Marketing

بازاریابی برونگرا یا Outbound Marketing

در اینجا طبق تعریف گفته شده در ابتدای این پست ، تمام مراحل بازاریابی توسط دستگاه های دیجیتالی انجام می شود و الزاما نیاز به اینترنت ندارد.

مثال: بازاریابی با پیام کوتاه (SMS) یا گرفتن خروجی مشتری ها از سیستم در فروشگاه های بزرگ یا تبلیغ تلویزیونی.

بازاریابی اینترنتی یا Internet Marketing:

برای این نوع بازاریابی داشتن اینترنت الزامی می باشد مثلتبلیغات در فضای مجازی.

بازاریابی درونگرا یا Inbound Marketing:

به این نوع بازاریابی، ربایشی هم گفته می شود زیرا مثل یه آهن ربا عمل میکند. بازاریابی درونگرا به فعالیت هایی که باعث جذب مشتری و تبدیل آن به خریدار شود و برای یه گروه خاص که اصطلاحا گروه هدف گفته میشود انجام میگیرد، گفته می شود.

مثل: سئو کردن سایت و تولید محتوای مناسب و مرتبط با محصول که اختصاصا برای افرادی هست که دنبال آن محصول به طور خاص هستند.

بازاریابی برونگرا یا Outbound Marketing:

در این نوع بازاریابی معرفی محصول و خدمات فقط برای یک گروه خاص نیست بلکه برای یک بازار گسترده هست و مثل یک بلندگو عمل میکند ممکنه توجه هر شخصی را جلب کند.

مثل: تبلیغات بنری یا ویدئویی در تلویزیون یا زدن ایمیل به دیتا بانک در تعداد نامشخص.

حالا با متوجه شدن دسته بندی های بالا اهمیت بازاریابی دیجیتالی را مورد بررسی قرار میدهیم و از بازاریابی سنتی متمایزش میکنیم.

تمام فعالیت ها در انواع بازاریابی ها باید منجر به فروش، کسب درآمد و رونق کسب و کار بشود و نرخ بازگشت سرمایه را افزایش دهد در این صورت است که هدف بازاریابی محقق شده است.

مزیت های بازاریابی دیجیتالی با بازاریابی سنتی

مزیت اول:

در انواع بازاریابی های دیجیتال شما برای شروع نیاز به سرمایه ندارید و داشتن سرمایه اهمیتی ندارد زیرا شما با راه اندازی یک وب سایت با حتی یک صفحه اینستاگرام به راحتی می توانید کسب و کار خود را شروع کرده و تبلیغات را انجام دهید.

ولی لازمه این کار داشتن دانش کافی به تولید محتوا برای محصول خود و استفاده درست از کلمات کلیدی می باشد در این صورت شما بدون صرف هیچ مبلغی می توانید با تولید محتوا در رسانه های مختلف اجتماعی خود را معرفی کرده و به اهداف خود نزدیک شوید.

ولی در بازاریابی سنتی علاوه بر خرید یا اجاره ملک برای شروع یک کسب و کار باید تبلیغات گسترده ایی هم به صورت بنر یا بیلبورد و یا از طریق تراکت و نیروی انسانی برای این کار انجام دهید و این کار نیاز به مبلغ بالایی در ابتدای کار دارد.

مزیت دوم:

در دیجیتال مارکتینگ شما می توانید همزمان چندین محصول را معرفی کرده و برای آن محتوا تولید کنید و آن را به فروش برسانید.

زیرا کاربران با گردش در نت و سرچ در موتورهای جستجو کلمه ایی را تایپ کرده و اگر قدرت کلمات کلیدی محصولات شما زیاد باشد به راحتی به صفحه تبلیغات شما هدایت شده و می توانند یکی از مشتری های شما باشند و در نهایت تعداد مشتری های شما بالاتر می رود.

مزیت سوم:

خدمات دیجیتال نوعی از ارتباط صاحب کسب و کار با مشتری می باشد که یک ارتباط غیر حضوری است و تنها با متن و تصویر و ویدئو، شما با مخاطب ارتباط برقرار می کنید.

پس باید در طراحی پیج کاری در شبکه های اجتماعی یا وب سایت خود به گونه ایی عمل کنید که باعث جذب و ماندگاری کاربر و مشتری به مدت بیشتری شود .

مزیت چهارم:

در این نوع بازاریابی می توان به فضای صمیمانه و بدون اجبار اشاره کرد که مشتری می تواند بدون نگرانی هر مدت زمانی که می خواهد کالای مورد نظر خود را بررسی کند و به راحتی حق انتخاب در خرید خود داشته باشد.

جمع بندی دیجیتال مارکتینگ

در آخر هدف تیم دیجیتال مارکتینگ حسین خیامی از این مقاله این بود که کاربران عزیزی که به این سایت جهت آگاهی پیدا کردن از دیجیتال مارکتینگ مراجعه میکنند به اطلاعات کافی دسترسی داشته باشند و با در نظر گرفتن تفاوت های آن با بازاریابی سنتی بتوانند به کسب و کار خود را رونق ببخشند و بدانند که با به کارگیری ابزارهای دیجیتال مارکتینگ در هر مرحله و بستری می توانند نرخ برگشت سرمایه خود را افزایش داد.

تیم دیجیتال مارکتینگ حسین خیامی برای مشاوره و اجرای پروژه های دیجیتال مارکتینگ (طراحی سایت، سئو،تولید محتوا و بازاریابی شبکه های اجتماعی از قبیل اینستاگرام مارکتینگ و تلگرام مارکتینگ و … ) در خدمت شماست.

حسین خیامی

نویسنده حسین خیامی

More posts by حسین خیامی

ارسال نظر


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Close Menu